Doorgaans is een aantal van 15 spelletjes voor 30 personen genoeg voor 2 tot 2,5 uur competitie.
Het aantal van 2 personen per spelletje is normaal genoeg. Bij meer personen per spelletje is het handig te zorgen dat meerdere mensen tegelijk het spel kunnen spelen.
Eventuele scheidsrechters kunnen afhankelijk van de spelletjes meerdere spelletjes tegelijk overzien.
A4-Werpen:
De deelnemer krijgt een A4-tje aangereikt. Dit A4-tje mag in elke mogelijke vorm worden gevouwen, gekneed, gekauwd, gescheurd, enz., maar er mag niks aan worden toegevoegd. Vervolgens moet het zo ver mogelijk worden weggegooid.

Benodigdheden:
- Een pen,
- 1 A4-tje per deelnemer,
- Evt. Stoepkrijt, afzetlint, of iets dergelijks
- Evt. Meetgerei.
Ganzeveerwerpen:
De deelnemer krijgt een Ganzeveer aangereikt. De veer moet zo ver mogelijk worden weggeworpen.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- 1 veer per 6 á 7 deelnemers, (Die dingen slijten nogal.)
- Evt. Stoepkrijt, afzetlint, of iets dergelijks
- Evt. Meetgerei.
Hamertje-tik:
Het is de bedoeling om een spijker helemaal in een stam te slaan met zo min mogelijk aantal slagen.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Een blok hout,
- Een bak grote spijkers (reken 2 spijkers p.p.),
- Een hamer (evt. met een holle kop)
- Evt. een gewone hamer voor de scheidsrechter.
Plakjeszagen:
Het is de bedoeling dat de deelnemer met een zaag zo snel mogelijk een plakje van een paal afzaagt.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Een stopwatch,
- Een paal van 10 centimeter dik,
- Een paal van 5 centimeter dik,
- Een zaag,
- Evt. een kleinere zaag voor kleine kinderen.
Spijkerbroekhangen.
Je moet zo lang mogelijk blijven hangen aan de pijpen van een spijkerbroek.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Een spijkerbroek,
- Een klos touw,
- Een stopwatch,
- Evt, een opstapje.
Beschuitfluiten:
Eet zo snel mogelijk een beschuit helemaal op. Probeer dan zo snel mogelijk te fluiten.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Genoeg beschuiten voor alle deelnemers,
- Een stopwatch.(In je mobiele telefoon?)
Spijkerpoepen:
Je knoopt aan je broek een touwtje met daaraan een spijker. Mik de spijker binnen een minuut zo vaak mogelijk in de fles.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes)
- Een stopwatch
- Een (bier)flesje
- Een spijker aan een touwtje
Paalwerpen:
Gooi een paaltje zover mogelijk.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Een paaltje (met het formaat van een piketpaaltje),
- Een meetlint.
Knopenleggen:
Je moet zoveel mogelijk verschillende en bij de scheidsrechter bekende knopen leggen.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Stopwatch,
- Een knopenboekje.
Raadselsoplossen:
Los zoveel mogelijk raadsels op binnen 1 minuut.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Een stopwatch,
- 50 raadsels.
Waterhalen:
Je moet zoveel mogelijk rondjes lopen om 2 pionnen met 2 gewichten in je handen.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- 2 pionnen,
- 2 jerrycans,
- Plek om water te halen,
- Stopwatch.
Brancardrace:
Je moet zo snel mogelijk een parcours afleggen met iemand op een brancard.

Benodigheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- pionnen/afzetlint o.i.d.
- een stopwatch,
- een vorm van brancard.
Bierkrattenrace:
Je moet zo veel mogelijk rondjes om 2 paaltjes afleggen door van het ene kratje op het andere te springen.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- 2 Bierkratjes,
- Een stopwatch,
- 2 paaltjes.
Zeeppaalklimmen:
Je moet zo hoog mogelijk in een verticale paal klimmen die is ingesmeerd met groene zeep.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Een paal van minimaal 5 meter lang,
- Groene zeep,
- Stift voor het markeren van de hoogte op de paal.
Kogelstoten:
Gooi een kogel, steen, blok beton of iets in die richting zover mogelijk weg.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Een kogel, of iets anders dat kan worden weggestoten,
- Een meetlint.
Biervilt-frisbee:
De bedoeling van dit spel is dat een bierviltje zo dicht mogelijk op een bepaald doel wordt gemikt.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Bierviltjes,
- Een pion of ander mikpunt,
- Een meetlint,
- Krijt.
Smarties-eten:
Eet binnen een minuut zoveel mogelijk smarties op die je alleen mag oppakken met chinese eetstokjes.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Een stopwatch,
- Eetstokjes,
- 10 smarties/m&m's voor elke deelnemer.
Spekjes-eten:
Stop binnen 10 seconden zoveel mogelijk spekjes in je mond.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Een stopwatch,
- Spekjes (+/- 12 p.p.).
Donsveertjeblazen:
Op een hoogte van 2 meter wordt een donsveertje losgelaten. Je moet het donsveertje door het voor je uit te blazen zover mogelijk weg zien te krijgen.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Een paar lichte donsveertjes (dierenspeciaalzaak?)
- een meetlint of afgezette baan.
Pingpongbal-blazen:
Je moet een pingpongballetje vanaf de lijn binnen een minuut zo ver mogelijk door het gras blazen.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Lint (om de baan uit te zetten),
- Een pingpongballetje.
Eierrace:
Je moet in een minuut zoveel mogelijk rondjes om 2 paaltjes afleggen, terwijl je een lepel met een ei erop in je mond hebt, zonder het ei te laten vallen.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- lepels,
- een paar eieren,
- een stopwatch.
Ezeltje-prik:
Je moet geblindoekt vanuit een zittende positie met gestrekte arm je vinger op een scorebord prikken.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Een bord met schaalverdeling,
- Blinddoek,
- Een stoel.
Accutillen:
Je moet een gewicht zo lang mogelijk met gestrekte armen voor je houden.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Een stopwatch,
- Een gewicht,
- 2 pijpen voor om je armen,
- Een paal,
Paalhangen:
Probeer zo lang mogelijk aan de verticale paal te blijven hangen.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Een paal (of een boom) en evt. een touw,
- Een stopwatch.
Armpje-drukken:
Je moet zo veel mogelijk massa ophijsen met je hand, alsof je normaal armpje drukt.

Benodigheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Een touw,
- Een katrol,
- Een statafel (eventueel een tafel met stoel),
- Gewichten.
Bal-balanceren:
Probeer een bal zolang mogelijk op je hoofd te laten balanceren.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Een bal (het liefst een voetbal).
Tijd-inschatten:
Er wordt een stopwatch gestart en je moet zo kort mogelijk voordat een hele minuut voorbij is de stopwatch laten stoppen zonder te zien hoever de stopwatch is.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Een stopwatch.
Opdrukken:
Je moet zo vaak mogelijk opdrukken binnen 1 minuut.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Een stopwatch.
Boter-kaas-en-eieren:
Je speelt een potje Boter, Kaas en Eieren met de scheidsrechter.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Een kladblok,
- Evt. een extra pen.
Twister:
Je speelt een beurt Twister. Voor iedere volbrachte beweging ontvang je een punt.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Het spel Twister
Steltlopen:
Loop op de stelten zoveel mogelijk rondjes om de 2 pionnen in 1 minuut.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Een stopwatch,
- Stelten,
- 2 pionnen.
Zwarte-Piet:
Met een zwarte piet kun je naar een ander spel gaan waar een ander bezig is om diens punten af te pakken.

Benodigdheden:
- Zwarte pieten.
Kruiwagenrace:
Je gaat met een tweetal een "kruiwagen-loper"-koppel vormen. Je moet zo snel mogelijk 10 rondjes om de pionnen lopen.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Een stopwatch,
- Pionnen.
Blackjack:
Je speelt een simpele versie van BlackJack. Als je over de 21 punten komt ontvang je geen punten. Bij 21 krijg je 10 punten.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Een pak speelkaarten.
Routetechnieken:
Je krijgt zo een kaart en een tocht. Probeer de route zo ver mogelijk te volgen op de kaart.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Een stopwatch,
- Een kaart,
- Een tocht.
Geheimschrift-ontcijferen:
Hoeveel teksten kraak je in een minuut?

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Geheimschriftsleutel,
- Tekst.
Memory:
Voor je ligt een spel memory met de kaartjes naar beneden. Je hebt 20 beurten.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Een spel memory
Wilde-dieren-herkennen:
Je krijgt een aantal plaatjes te zien. Dit klinkt simpel, maak kan zo moeilijk gemaakt worden als je zelf wilt.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Plaatjes van wilde dieren/Speelkaarten
Paalstaan:
Probeer zo lang mogelijk met 1 been op het piketpaaltje te blijven staan, zonder de grond te raken.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Een stopwatch,
- Een piketpaaltje,
- Een hamer (om het paaltje in de grond te slaan).
Appelhappen:
Probeer een appel zo snel mogelijk uit een teil te happen.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Een stopwatch,
- Een teil,
- Water voor in de teil,
- Een appel,
- Evt. een sinaasappel.
Kwallenspel:
Je krijgt een blinddoek om en dan moet je door het speelveld naar de overkant. Probeer zo min mogelijk ballonnen kapot te trappen.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Een blinddoek,
- Lint of touw (om het veld uit te zetten),
- Ballonnen (reken op 5 kapotte ballonnen per deelnemer),
- Water.
Dribbelbal:
Probeer zo lang mogelijk te dribbelen met twee ballen tegelijk, of een parcours af te leggen.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Twee ballen.
- Evt. afzetlint o.i.d. voor een parcours.
Krantenkoppen:
Je verknipt een aantal krantenkoppen. De speler probeert die weer samen te stellen.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Kranten,
- Schaar.
Kamerbasket:
Mik een balletje in een emmer die aan een kant van de kamer op de vloer staat. Vele moeilijkheidsgraden.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Iets wat voor basket kan doorgaan,
- Iets wat voor basketbal kan doorgaan.
Knopenrapen:
Gooi de rode knoop in de lucht. In de tijd dat de knoop in de lucht is heb je tijd om zoveel mogelijk witte knopen op te pakken van de tafel.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- 1 rode knoop,
- 10 witte knopen,
- 10 zwarte knopen,
- Een tafel.
Spelendspellen:
Je kiest een woord dat door de speler moet worden gespeld.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes).
Halfspreekwoorden:
De scheidsrechter geeft je een half spreekwoord en dan moet jij de andere helft geven.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- 100 spreekwoorden.
Woordbreien:
Je krijgt vijf willekeurige woorden van de scheidsrechter. De speler moet een zo kort mogelijke, kloppende zin maken waar die vijf woorden in voorkomen.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Pen en papier voor de deelnemers.
Rijmkunst:
De deelnemer krijgt van de scheidsrechter een woord. Dan moet de deelnemer woorden bedenken die daar op rijmen.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Een aantal woorden,
- Een stopwatch.
Woordbrug:
Je probeert door steeds een letter te veranderen in het eerste woord in zo min mogelijk stappen naar het tweede woord te komen.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Twee woorden en een kloppend rijtje om achteraf te laten zien.
- Pen en papier voor de deelnemers.
Verstopte-woorden:
Je krijgt een woord. Je moet nu proberen met de letters van dat woord zoveel mogelijk andere woorden te maken.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Pen en papier,
- Een woord waar je ongeveer 20 anderen uit kan halen. (Bijv.: Poetst)
Geluidenquiz:
Er wordt een geluid afgespeeld. Je moet proberen te raden wat het geluid is dat je hoort.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Een medium met geluidseffecten en een bijbehorende speler.
Breinbreker:
Je krijgt van de scheidsrechter een woord van 4 letters dat je moet raden door zelf een woord van 4 letters op te schrijven.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Pen met papier.
- Zoek een paar woorden waar je goed mee uit de voeten kunt.
Limbodansen:
De scheidsrechter houdt een stok vast. Je moet door je knieen te buigen en achterover leunend onder de stok door lopen zonder deze aan te raken.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- Stok,
- Een object met een schaalverdeling
Afkortingenquiz:
Je krijgt afkortingen van de scheidsrechter en de die moet je verklaren.

Benodigdheden:
- Een pen (voor het invullen van de scorekaartjes),
- 50 afkortingen (met betekenis.)

Scouting Dr. Ariens Ingrid Competitiegenerator 1.0


Deze competitie-generator genereert automatisch een competitiespel voor jong en oud! Deze pagina wordt geheel vrijblijvend gepresenteerd door Scouting dr. Ariens Ingrid te Hengelo (OV).
Door middel van 3 stappen stelt u uw eigen competitie samen, met scorekaartjes, spelomschrijvingen en postnummers. Uit onze avondspel ideeengids hebben wij een serie avondspellen en activiteiten gehaald. Zeer geschikt als avondspel, of activiteit op een feestje!

Stap 1:
Wij vragen u om uw naam of de naam van uw vereniging en een naam voor uw competitie zoals zij op de formulieren worden getoond. Wij vragen u ook uw email-adres op te geven, zodat wij nog eens ter evaluatie kunnen vragen hoe het ging. (Uw emailadres wordt discreet behandeld en enkel voor evaluatie-doeleinden gebruikt.) Tevens vragen wij om een korte omschrijving van uw doelgroep.

Geef uw naam of uw verenigingsnaam op:
Geef uw competitie een naam:
Geef uw emailadres op:
Schrijf een korte omschrijving van uw doelgroep:


Stap 2:

Kies door middel van de keuzevakjes de spelletjes die geschikt zijn voor uw doelgroep en de omstandigheden.


Hoeveel moet ik er kiezen?

Actief Buiten
Kwallenspel. A4-werpen.
Ganzeveerwerpen. Kruiwagenrace.
Plakjes zagen. Spijkerbroek hangen.
Paalstaan. Paalwerpen.
Steltlopen. Water halen.
Brancardrace. Bierkrattenrace.
Zeeppaal klimmen. Kogelstoten.
Biervilt-frisbee. Donsveertje blazen.
Pingpongbal blazen. Accu tillen.
Paal hangen.
Actief Binnen/Buiten
Hamertje-tik. Kamerbasket.
Knopen rapen. Limbodansen.
Beschuitfluiten. Dribbelbal.
Ezeltje prik. Armpje drukken.
Bal balanceren. Appelhappen.
Opdrukken. Twister.
Zwarte Piet. Spijkerpoepen.
Knopen leggen. Smarties eten.
Spekjes eten.
Denkspelletjes
Blackjack. Route technieken.
Geheimschrift ontcijferen. Memory.
Wilde dieren herkennen. Krantenkoppen.
Spelend spellen. Halfspreekwoorden.
Woordbreien. Rijmkunst.
Woordbrug. Verstopte woorden.
Geluidenquiz. Breinbreker.
Afkortingenquiz. Boter, kaas en eieren.
Tijd inschatten.


Stap 3:
De door u geselecteerde spelletjes zullen in PDF-formaat worden getoond, zodra u op "Verzenden" klikt.
De omschrijvingen, scorekaartjes, speluitleg e.d. kunnen worden geprint.